13 grudnia 2017, imieniny obchodzą: Łucja, Otylia, Juliusz,

Bielsko-Biała
13.12.2017
  • Wilgotność: 76%
  • Wiatr:zach 7km/h

jutro: pojutrze: -1°
artykul,drugie_–_wazne_jak_pierwsze,48170.htmldrugie_–_wazne_jak_pierwsze

SMACZNIE, ZDROWO I STYLOWO

2017-09-28 20:21 (Komentarze: 0)      

Drugie – ważne jak pierwsze


Do prawidłowego funkcjonowania organizmu dziecka w wieku szkolnym niezbędne jest zjadanie przez nie od czterech do pięciu posiłków dziennie. Najważniejsze jest śniadanie. To pierwszy posiłek po długiej nocnej przerwie, w czasie której organizm zużywa dużą część swoich zapasów węglowodanowych, a przed największym natężeniem zajęć umysłowych i fizycznych. To dzięki niemu dziecko może mobilizować się w szkole do pracy, koncentrować się i wysilać intelektualnie, a co za tym idzie lepiej i szybciej przyswajać wiedzę.

Dla dziecka w wieku szkolnym bardzo istotnym posiłkiem jest nie tylko pierwsze, ale i drugie śniadanie, bo musi jeść regularnie, by zachować w organizmie odpowiedni poziom glukozy. Jest ona głównym i niemal jedynym źródłem energii dla mózgu. Jego tkanki nie potrafią magazynować związków odżywczych, więc trzeba im je stale dostarczać (tak, jak tlen). Właściwy poziom glukozy umożliwia utrzymanie zdolności koncentracji i gotowości do podjęcia wysiłku intelektualnego oraz fizycznego z dużą wydajnością. Posiłek spożywany w szkole musi zapewniać około 20% dziennego zapotrzebowania na energię. Zjadanie śniadań powinno być nawykiem. Niestety, wielu rodziców nie przygotowuje dzieciom właściwego porannego posiłku lub zamiast śniadania daje im pieniądze, żeby kupiły sobie „coś“ do jedzenia, a najczęściej są to niezdrowe chipsy, batony i słodkie napoje. Są oczywiście i takie dzieci, które w szkole nie sięgają po słodycze, ale nie zjadają i tego, co dają im rodzice - zaabsorbowane zajęciami i zabawą zapominają o głodzie. Niestety, nadrabiają w domu, jedząc więcej i bardziej kalorycznie. To również jest bardzo niekorzystne dla ich zdrowia.

Mimo wielu publikacji o prawidłowym żywieniu dzieci w wieku szkolnym coraz więcej z nich ma nadwagę, wynikającą z niewłaściwego odżywiania - nieregularnego, zbyt kalorycznego, a do tego z nadmiarem niezdrowych cukrów. W posiłkach brakuje pełnowartościowego białka, wapnia, magnezu, żelaza, cynku oraz witamin A, B1, B2, B5, PP, D, które mają wpływ m.in. na wzrok, wzrost, pracę mięśni, rozwój umysłowy, pracę układu pokarmowego, odporność. By dostarczyć tych składników, należy w ciągu całego dnia regularnie karmić dziecko w wieku szkolnym pieczywem razowym na zakwasie, ryżem, kaszą gryczaną, mięsem, rybami, nabiałem, a także różnymi, świeżymi warzywami i owocami, orzechami, zaś jako dodatek podawać suszone owoce, ponieważ są bogatym źródłem witaminy B1, która odpowiada m.in. za koncentrację i pamięć.

W pełnowartościowym śniadaniu powinno znajdować się:

♦ pełnoziarniste pieczywo, które jest zdrowsze od białego (do produkcji białego pieczywa używana jest głównie zmodyfikowana genetycznie pszenica o niewielkiej zawartości witamin i minerałów, za to bogata w gluten, zawiera ono także mało błonnika, a zbyt dużo soli i cukru)

♦ wędlina, najlepiej chuda, czyli o niewielkiej zawartości tłuszczu

♦ nabiał, głównie kozi oraz owczy ser, twaróg oraz żółty ser, który jest bogatym źródłem wapnia (przyczynia się on do wzmocnienia układu kostnego i zapobiega próchnicy, ale jest także wysokokaloryczny i podnosi poziom cholesterolu, więc niewskazane jest spożywanie go w dużych ilościach)

♦ owoce i warzywa - są bogatym źródłem witamin, dostarczają energii, wspomagają pracę przewodu pokarmowego i wzmacniają naturalną odporność organizmu

Popularne śniadaniowe produkty spożywcze, którymi nie należy karmić dzieci, to:

♦ płatki z mlekiem - są wysokokaloryczne, często zawierają dużo tłuszczu, za to mało wartościowego błonnika, a w ich składzie nie ma cukrów złożonych, umożliwiających stopniowe uwalnianie energii w ciągu dnia, są za to cukry proste, dające błyskawiczny, ale krótkotrwały efekt wybuchu energii u dziecka; organizm szybko zaczyna domagać się kolejnego posiłku, najczęściej słodyczy bogatych w proste tłuszcze, które m.in. wpływają źle na pamięć i koncentrację.

♦ ciastka - dostarczają jedynie pustych kalorii i, tak jak w przypadku płatków z mlekiem, efekt energetyczny zjedzenia ich jest krótkotrwały

♦ dżemy o wysokiej zawartości cukru; warto robić dżem samemu lub kupować mniej słodzony

 

mod

Powiaty: Bielsko-Biała, Cieszyn, Oświęcim, Sucha Beskidzka, Wadowice, Żywiec

Skomentuj

Treść:*
Nick:*
2+9=*

OK, zamknij